fbpx
Ułatwienia
dostępności

Logo CA

km2025-1

I REZYDENCJA ARTYSTYCZNA W 2025 w ramach projektu ArtyStyki - Agnieszka Chrzanowska-Małys: „To, co niewidoczne, ukryte bywa w szczelinach"

W październiku 2024 r. w Sali wystaw goleniowskiej biblioteki oglądaliśmy prace częstochowskiego artysty Mateusza Pawełczyka. Rok 2025 należał będzie do kobiet. Czekają nas bowiem rezydencje artystyczne trzech uczestniczek I Letnich Spotkań ze Sztuką, czyli pleneru, który latem ubiegłego roku odbywał się w Mostach. Każda z Artystek podczas pobytu w Goleniowie zaprezentuje na wystawie swoje malarstwo. Ich kilkudniowa rezydencja będzie również okazją do uczestniczenia w spotkaniach autorskich, wernisażach i warsztatach.
Pierwszą z nich jest Agnieszka Chrzanowska- Małys. Gliwicka artystka wizualna, animatorka kultury, edukatorka. Jej twórczość skupia się na malarstwie oraz sztuce włókna: tkaninie artystycznej i papierze ręcznie czerpanym.
Eksperymentalnie łączy ze sobą obie te dziedziny tworząc wyjątkowe kreacje. Zwraca uwagę na ekologiczne aspekty tworzenia, dlatego zarówno w swoich pracach, jak i na warsztatach wykorzystuje materiały recyclingowe.
Program:
22 stycznia, godz. 17:30
SPOTKANIE AUTORSKIE – multimedialna prezentacja wybranej twórczości
Kawiarnia Qult Kafka, ul. Dworcowa 1a, Goleniów
23 stycznia, godz. 17:00
WERNISAŻ WYSTAWY „To co niewidoczne, ukryta bywa w szczelinach”. Obiekty z papieru.
Miejska i Powiatowa Biblioteka Publiczna w Goleniowie
Wystawa 23 do 31 stycznia 2025 r. dostępna w godzinach pracy biblioteki.
24 stycznia, godz. 17:30 – 20:00
WARSZTATY BATIKU - młodzież i dorośli- ilość miejsc ograniczona.
Goleniowski Dom Kultury, ul. Słowackiego 1
obowiązują zapisy tel. 91 418 26 88

Wystawa w ramach projektu ArtyStyki, realizowanego przez Goleniowski Dom Kultury, dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Autorka o wystawie:
"Podstawę naszego istnienia stanowi codzienność."
Jolanta Brach-Czaina, Szczeliny istnienia
Źródłem moich inspiracji jest natura. Nie są to jednak realistyczne odwzorowania, lecz moje osobiste, wewnętrzne „zapiski”. Zwolnione z wnętrza pod wpływem impulsu przybierają kształt wypowiedzi artystycznej budowanej wokół krajobrazu. Impulsem staje się czasem tekst literacki, czasem filozoficzny, pojawia się wtedy uczucie współodczuwania. Ubranie w słowa, które napisał ktoś inny, swoich własnych intuicji, wątpliwości i poszukiwań to z jednej strony obezwładniające uczucie, z drugiej zaś uskrzydlające. Ważny jest dla mnie niezwykle malarski język, wystarczy fragment, który uruchomi moją wyobraźnię. Zobaczone w ten sposób obrazy towarzyszą mi, zmuszają do przystanięcia,
zastanowienia się, prowokują do wewnętrznego dialogu. Kiedy tworzę, przywołuję na myśl te obrazy, te pejzaże, które są opowieścią o chwilach, emocjach, wrażeniach. Mój wzrok nie odtwarza kształtów. Przedstawiana przestrzeń nie jest
zamazana, a uogólniona, zweryfikowana przez czas, nie wisi w powietrzu, a wręcz przeciwnie – szuka drogi, by wylać się z mojego wnętrza i przybrać swój kształt, formę i ekspresję. Mój pejzaż jest sumą zjawisk obiektywnych i subiektywnych. To, co
zobaczyłam, odczułam, na koniec staram się przetworzyć i zdefiniować jako kompozycję. Prezentowane na wystawie obiekty powstały w latach 2020-2025. Kilka obiektów to część
dyplomu zrealizowanego pod kierunkiem dr Michała Marka oraz przy wsparciu mgr Moniki Koniecznej na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Kolejne
powstają wciąż i są uzupełnieniem cyklu „taki to więc byłby krajobraz”. Są też rozmową, a czasem polemiką z niezwykle ważnymi dla mnie książkami polskiej filozofki Jolanty Brach-
Czainy „Szczeliny istnienia” i „Błony umysłu”. To one pomogły mi wyjść z moich dotychczasowych, nierozstrzygalnych wątpliwości
skupiających się wokół istnienia. O fenomenie i sile książek Brach-Czainy mówią prezentowane na wystawie obiekty. Snują opowieść o tym co mało istotne, a wręcz nieważne. Tak banalne, że wręcz niegodne opisania. Opowiadają o błahej codzienności.
Niewidzialnej, ale odczuwalnej. Obiekty podzielić można na trzy cykle. Te, stworzone z organicznej- roślinnej mieszanki, te-
z papieru czerpanego oraz na te, które powstały z obierek ziemniaczanych. Każda z materii jest niezwykle krucha, każda zmienia się z czasem, jak nasze życie.
BIO:
Agnieszka Chrzanowska-Małys – artystka wizualna, animatorka kultury, edukatorka. Jest absolwentką Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach oraz Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Ukończyła studia podyplomowe na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (sztuka z papieru). Uczestniczka wielu wystaw indywidualnych oraz zbiorowych w kraju i za granicą. Jej prace znajdują się w zbiorach Muzeum ASP w Krakowie, Muzeum w Gliwicach, Muzeum Rzemiosła w Krośnie oraz Galerii Sztuki Współczesnej BWA w Olkuszu. Członkini Związku Polskich Artystów Plastyków oraz Polskiego Komitetu InSEA – Międzynarodowego Stowarzyszenia Wychowania przez Sztukę.
Założycielka autorskiej pracowni plastycznej Studio ACM w Gliwicach.

472894400 988850003289422 5044316270981538543 n

 

mkdin

Newsletter

BMK

Dołącz do nas na FacebookuZobacz nas na YouTube

 

km2025-2

Centrum Informacji Kulturalnej i Turystycznej

Plac Bramy Wolińskiej 1

72 - 100 Goleniów

tel: 091 418 95 90

e-mail: cit@turystyka.goleniow.pl

 

Godziny otwarcia:

od 1 X do 30 IV - od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-17:00

od 1 V do 30 IX - od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-17:00,              w soboty w godzinach 10:00 - 14:00

Polecamy

 zpitzg-ina

Goleniowski Dom Kultury

ul. Słowackiego 1

72-100 Goleniów

tel. +48 91 418 26 88

e-mail: gdk@goleniow.pl

pl. Bramy Wolińskiej 1

72-100 Goleniów

tel. +48 91 418 95 90

 

Deklaracja dostępności