25 stycznia 2014 (sobota), 10.00–18.00, wstęp wolny
Czwarta bezpłatna sobota z kulturą w 2014! Wszystkie gmachy Muzeum Narodowego w Szczecinie są udostępnione zwiedzającym bezpłatnie. Zapraszamy do obejrzenia wystaw stałych i czasowych Muzeum Narodowego w Szczecinie.
25 stycznia 2014 (sobota), godz. 12.00–14.00, wstęp odpłatny
Gmach Główny Muzeum Narodowego w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3
Warsztaty plastyczne dla dzieci w wieku od 7 do 12 lat „Sportowcy i herosi starożytnych polis” w ramach cyklu „Dzieci rysują w muzeum”. Zajęcia mają na celu umożliwienie najmłodszym bezpośredniego kontaktu ze sztuką, a także świadomego uczestniczenia w procesie twórczym. Warsztaty są również szansą na poznanie sylwetek artystów, których dzieła znajdują się w Muzeum Narodowym w Szczecinie. Wstęp 10 zł.
25 stycznia 2014 (sobota), godz. 17.00, wstęp wolny
Gmach Główny Muzeum Narodowego w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3
Koncert kolęd w wykonaniu Chóru Kameralnego ZUT pod dyrekcją Iwony Wiśniewskiej-Salamon. Chór Kameralny rozpoczął swoją działalność w 1991 roku w szczecińskiej Akademii Rolniczej z inicjatywy Iwony Wiśniewskiej-Salamon, która do dziś jest dyrygentem i dobrym duchem zespołu. Od 2009 roku działa przy Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie i przy jego wsparciu oraz patronacie rozwija się i koncertuje. Jego skład stanowią studenci ZUT-u i wielu szczecińskich uczelni.
26 stycznia 2014 (niedziela), godz. 12.00, wstęp wolny
Gmach Główny Muzeum Narodowego w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3
Wykład „Od klasycyzmu, po kubizm, fowizm i ekspresjonizm” poprowadzi Wojciech Ciesielski w ramach programu towarzyszącego wystawie Nareka Avetisyana „Przemiany »Dziewczyny z perłą«. Symulakrum. 33 spotkania z Vermeerem”.
26 stycznia 2014 (niedziela), godz. 17.00, wstęp wolny
Gmach Główny Muzeum Narodowego w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3
Spektakl Teatru Nie Ma „Pastorałka góralska” w reżyserii Tatiany Malinowskiej-Tyszkiewicz.
Teatr Nie Ma „Pastorałka góralska”
„(…)Przez lat cztery tysiące od grzechu Adama
Wszystkim ludziom zamknięta była niebios brama.
(…)Lecz się Ojciec Niebieski zlitował nad światem,
Zesłał Syna swojego, by się nam stał bratem.
(…)Wystawimy tu państwu w jakim przyszedł stanie,
Kogo wezwał na pierwsze siebie powitanie,
Co pasterze robili, zanim ich wezwano,
Jako się sposobili, gdy im iść kazano(…)”
Hej!
Występują: Kuba (Małgorzata Jaszczyk), Maścibzuch (Natalia Wiśniewska), Furgoł(Dorota Świszczewska), Cedzimilek (Angela Latańska), Sufla (Monika Czerwińska), Janioły (Michał Sikora, Krzysztof Stępień, Piotr Wesołowski). Reżyseria: Tatiana Malinowska-Tyszkiewicz. Scenografia: Krzysztof Stępień. Czas trwania: 40 min.
Teatr Nie Ma powstał we wrześniu 1999 roku w IX Liceum Ogólnokształcącym w Szczecinie z inicjatywy jednej z uczennic. Wkrótce do opieki nad teatrem została zaproszona reżyser Teatru Polskiego Tatiana Malinowska-Tyszkiewicz. Swoją siedzibę miał m.in. w Klubie 13 Muz, Miejscu Sztuki OFFicyna, grywał w Kontrastach, Willi Lentza, gra w Teatrze Krypta oraz przeróżnych miejscach niekoniecznie będących z założenia ośrodkami kultury – zarówno na festiwalach krajowych jak i zagranicznych. Obecnie stałą siedzibą Teatru jest Akademickie Centrum Kultury US, a od roku 2003 odbywają się regularnie organizowane przez Teatr „nie ma” festiwale – „Goło i Wesoło” (obecnie Międzynarodowy Festiwal Teatrów Niezależnych PRO-CONTRA) w Szczecinie oraz „Teatr w Stodole” w Nastazinie w gminie Maszewo. Teatr wystawił do tej pory ok. 50 sztuk. Brał udział w ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach teatralnych w Andrychowie, Gryfinie, Krakowie, Pułtusku, Stargardzie Szczecińskim, Szczecinie, Tychach, Zakopanem i Zbąszyniu, a także w Berlinie, Lwowie, Moskwie, Pradze i Stralsundzie. Zespół tworzą zafascynowani teatrem młodzi ludzie, średnio w wieku okołostudenckim, których łączy zamiłowanie do sceny. Pod artystycznym kierownictwem Tatiany Malinowskiej-Tyszkiewicz, własnoręcznie tworzymy teatr od opanowania tekstu, przez dobór kostiumów, opracowanie muzyczne, scenograficzne, by w końcu niektórzy z nas sami pojawili się w roli reżyserów – powstały bowiem 4 spektakle wyreżyserowane przez dwóch „niemackich” aktorów. www.teatrniema.pl www.facebook.com/teatrniema
29 stycznia 2014 (środa), godz. 17.00, wstęp wolny
Gmach Główny Muzeum Narodowego w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3
Wykład „Romantyzm” poprowadzi Lucyna Wójciak. Akademia Olimpijczyka to cykl otwartych wykładów z zakresu historii sztuki. Spotkania skierowane są zarówno do licealistów przygotowujących się do podjęcia studiów na kierunkach związanych ze sztuką, jak i wszystkich osób chcących poszerzyć swoje zainteresowania.
29 stycznia 2014 (środa), godz. 18.00, wstęp wolny
Galeria Kapitańska, ul. Kapitańska 2, Szczecin
Otwarcie wystawy prac Brunona Tode „Obrazy odnalezione” oraz koncert zespołu My z Delty. Dochód ze sprzedaży prac Brunona Tode przeznaczony zostanie w całości na pokrycie kosztów rehabilitacji artysty. Obrazy można oglądać tylko 3 dni – 29–31 stycznia 2014 w godzinach od 16.00 do 19.00.
Brunon Tode. Ponad rok brakuje jego charakterystycznej sylwetki na wernisażach, spotkaniach, koncertach.
Padł ofiarą bestialstwa i nieudolności. Jego dzisiejsza egzystencja to usilne, bezsłowne próby komunikacji z otoczeniem, z żoną i przyjaciółmi na próżno czekającymi na wiadomość czy za spojrzeniami, ustami usiłującymi formować słowa kryje się po prostu Brunon, czy też ktoś kto chciałby dowiedzieć się kim jest, bo utracił z siebie prawie wszystko.
Nie wiemy tego, ale obserwujemy powolny postęp w łamaniu barier bezwładu i izolacji. Wszystko to dzięki troskliwej opiece Grażyny i pomocy przyjaciół, którzy nie szczędzą czasu albo starają się gromadzić środki na kosztowną rehabilitacje, namawiają innych by pomogli.
Temu ma służyć wystawa w Galerii Kapitańskiej. Przypomnieniu i pomocy. Ale nie tylko.
Kim jest Brunon Tode, dlaczego jego powrót za którym tęsknimy jest tak ważny?
Suche fakty powiedzą o studencie architektury na Politechnice Szczecińskiej, który chciał być i został malarzem, w latach 80-tych zdobył renomę jednego z najwybitniejszych twórców Szczecina, miał wiele wystaw indywidualnych i w wielu brał udział, stał się artystą niezwykle popularnym i rozchwytywanym na rynku sztuki, i tylko nieliczne prace z tego okresu można będzie oglądać na wystawie na Kapitańskiej – bo więcej już nie ma, rozeszły się. Największy obraz jaki Muzeum Narodowe posiada w swoich zbiorach wyszedł spod pędzla Brunona Tode. Tak było do początku lat 90-tych. Potem, wraz z kryzysem przyszły dla malarstwa lata chude. Ale jak powiedział kiedyś Brunon stojąc przed pustą ścianą galerii w BWA na Zamku: artysta pracuje z tym co znajdzie, co ma pod ręką. Z miejsca zaimprowizował instalację używając wyłącznie sprzętu wystawowego. Ta umiejętność wykorzystywania tego co widzi, co go otacza, stal się jego receptą na bycie artystą. A otaczała go przede wszystkim – jak nas wszystkich – informacyjna papka medialnej wrzawy, której nieznośną kakofonię sparodiował, konstruując w kilku wersjach młyn do mielenia informacji, z monitora i trzech kawałków luster. Trafność i celność tej instalacji również zaprowadziła ją do Muzeum. Ale Brunon nie chciał malować obrazów stojących w magazynie, chciał by były wśród ludzi. Wiele rozdał, niektóre były zbyt wielkie, nie nadawały się do wnętrz kolekcjonerów. To, co zostało możemy zobaczyć na wystawie.
Aktywność Brunona nie była natury specjalistycznej. Współtworzył spektakl plastyczno-teatralny, zostawiał swoje piktogramy i konstrukcje jako znaki kolejnych edycji Kontrapunktu, napisał książkę, nakręcił film, zaczął pisać poezje do muzyki i występować z zespołem. I cały czas był obecny – w charakterystycznym czarnym ubraniu, w nieodłącznych lenonkach na nosie, z wyrazem łagodnego sarkazmu na twarzy, znamionującego dystans i tęsknotę.
Za czym? za pierwszą fascynacją młodości, za muzyką lat 60 i 70 - ale nie o muzykę chodziło, tylko o ogród wolności, którym się stała się dla pokolenia późnych lat 60 tych. Rajem zmysłów, nieskrępowanej ekspresji, i ekstazy. Brunon wiedział, że świat takiej wolności nie oferuje. Ale sztuka, śpiew, malarski gest - pozwala w niej uczestniczyć choćby przez chwilę. Nie był to jednak świat nieustającej wesołości, ale świat w którym „śmierć sługą jest w wędrówce”, a życie spala się w kolejnych doznaniach. Zawsze towarzyszył mu cień mrocznej strony. Życie rozwija się i zwija - jest linią umierania. I życie zderzyło go z tą granicą w sposób brutalny i bezwzględny. Motyl i czołg.
Po tej katastrofie Brunon walczy z pochłaniającym go cieniem. Bez naszej pomocy nie zwycięży. Bard niezależności zależy teraz od nas wszystkich. Jest w tym nadal artystą. Jego fascynacja rzeczami ostatecznymi i przemijalnością znalazła nowy wyraz, który stał się wyzwaniem dla tych, którzy mogą pomóc mu wrócić do światła.
Lech Karwowski, Dyrektor Muzeum Narodowego w Szczecinie
Organizator: Galeria Kapitańska (www.galeriakapitanska.pl). Patronat honorowy: Muzeum Narodowe w Szczecinie Wsparcie: Galeria 111, Open Gallery – Galeria Sztuki Moniki Krupowicz, Schowek – Galeria Sztuki, Soft Vision
30 stycznia 2014 (czwartek), godz. 17.00, wstęp wolny
Gmach Główny Muzeum Narodowego w Szczecinie, ul. Wały Chrobrego 3
Spotkanie w ramach cyklu Akademia Podróżnika z Martą Wiśniewską, która opowie o swojej samotnej podróży po Sri Lance i Indonezji.
Czy każdy może podróżować? Jakie niebezpieczeństwa czyhają na samotnie podróżującą kobietę? Marta Wiśniewska opowie o tym, że podróżowanie nie jest dla każdego, że samotnie podróżująca kobieta daje sobie świetnie radę, choć powinna uważać. Na spotkaniu mniej dowiemy się o zwiedzaniu, a więcej o tym co najlepsze: ludziach, zwyczajach i spotkaniach.
Akademia Podróżnika to cykl wykładów prowadzonych przez osoby, dla których dalekie i bliskie podróże są pasją. Do współtworzenia i uczestniczenia w Akademii zapraszamy nie tylko profesjonalnych przewodników, ale przede wszystkim podróżników oraz amatorów każdego rodzaju turystyki, którzy chcą podzielić się swoją wiedzą i wrażeniami z odbytych podróży. Akademia Podróżnika odbywa się raz w miesiącu w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego w Szczecinie.
Muzeum Narodowe w Szczecinie
Gmach Główny Muzeum Narodowego w Szczecinie
ul. Wały Chrobrego 3, tel. 91 431 52 61 (kasa)
(budynek przystosowany dla osób niepełnosprawnych)
wystawy czasowe:
„Przemiany »Dziewczyny z perłą«. Symulakrum. 33 spotkania z Vermeerem” Narek Avetisyan (do 2.02.2014)
„Ojczyzna i tożsamość” Agata Michowska, Anna Orlikowska, Kerstin Schiefner, Lucia Schoop, Janet Zaugner, Agata Zbylut (do 2.02.2014)
„Od ziarna do chleba. Dawne narzędzia kultury agrarnej ze zbiorów Muzeum Narodowego w Szczecinie” (do 27.04.2014)
„Zapomniane oblicza. Motyw twarzy na zabytkach archeologicznych z ziem polskich od IV tysiąclecia p.n.e. do XVII w. n.e.” (do 15.01.2014)
„Królewskie karety Jana III Sobieskiego”
„Przeszłość Przyszłości. Zbiory Fundacji Książąt Czartoryskich”
„Astronomiczna Eureka” – seans w planetarium dla grup zorganizowanych obowiązuje od wtorku do niedzieli – wcześniejsza rezerwacja pod numerem tel. 795-111-084 (minimum 10 osób na seans). Obowiązuje osobny bilet. Zapoznaj się z ofertą na stronie www.eureka.univ.szczecin.pl
wystawy stałe:
„Stocznia i port szczeciński”
„Antyczne korzenie Europy. Szczecińska kolekcja Dohrnów”
„Mennictwo zachodniopomorskie od XII do XIX wieku”
„W afrykańskiej wiosce”
„Sztuka Afryki – między maską a fetyszem”
Muzeum Historii Szczecina, Oddział Muzeum Narodowego w Szczecinie
ul. Księcia Mściwoja II 8 (Ratusz Staromiejski), tel. 91 431 52 55
wystawy stałe:
„Dzieje Szczecina” – historia i kultura od czasów najdawniejszych do współczesności:
- „Najstarsze karty z dziejów Szczecina”
- „Szczecin w czasach szwedzkich i pruskich, przemiany w mieście do końca XIX wieku”
- „Szczecin jakiego już nie ma”
- „Hans Stettiner i Jan Szczeciński. Życie codzienne w Szczecinie w XX wieku”
Galeria Sztuki Dawnej Muzeum Narodowego w Szczecinie
ul. Staromłyńska 27, tel. 91 431 52 08 (kasa)
(budynek przystosowany dla osób niepełnosprawnych)
wystawy stałe:
„Złoty wiek Pomorza. Sztuka na dworze książąt pomorskich w XVI i XVII wieku”
„Rzemiosło artystyczne XVIII wieku”
„Sztuka na Pomorzu XIII-XVII wieku”
„Stare srebra”
„Ceramika i szkło od XVI do XX wieku”
Muzeum Sztuki Współczesnej, Oddział Muzeum Narodowego w Szczecinie
ul. Staromłyńska 1, tel. 91 431 52 36
wystawa czasowa:
„Medialny stan wyjątkowy II” Hubert Czerepok, Jakub Czyszczoń, Danuta Dąbrowska, Jerzy Dobrzański, Agnieszka Grodzińska, Łukasz Jastrubczak, Piotr Klimek, Katia Klose-Soltau, Robert Knuth, Piotr C. Kowalski, Paweł Kula, Kamil Kuskowski, Tomasz Lazar, Julia Leschik, Wojciech Łazarczyk, Artur Malewski, Agata Michowska, Felix Müller, Hanna Nowicka, Krzysztof Ked Olszewski, Anna Orlikowska, Bartłomiej Otocki, Linda Perthen, Ulrich Puritz, Zbigniew Romańczuk, Aleksandra Ska, Łukasz Skąpski, Michael Soltau, Kathrin Stahmleder, Katarzyna Szeszycka, Małgorzata Szymankiewicz, Zbigniew Taszycki, Andrzej Wasilewski, Anne Wende, Tomasz Wendland, Waldemar Wojciechowski, Zorka Wollny, Agata Zbylut (do 23.02.2014)
Wystawa Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej w Gryficach, Muzeum Morskie, Oddział Muzeum Narodowego w Szczecinie
ul. Błonie 2, Gryfice, tel. 91 3841 170
(miejsce bez barier architektonicznych dla niepełnosprawnych)
Szczegółowe informacje dla zwiedzających o godzinach otwarcia, adresach gmachów, aktualnościach oraz cenach biletów znajdują się na stronie www.muzeum.szczecin.pl (zakładka „o Muzeum” i „Aktualności”). Zapraszamy również na nasz profil na portalu społecznościowym www.facebook.com/muzeum.szczecin